Tikriausiai ne vienas ir ne du šio tinklaraščio skaitytojai yra pirkę internetu. Tikiuosi, kad visiems pirkusiems pirkimas vyko sėkmingai, t.y. neteko aiškintis dėl nepristatytos, ar pristatytos nekokybiškos prekės.
Šiuo metu vykdoma Europos Sąjungos inicijuota vartotojų informavimo kampanija Žinok savo teisęs ir laimėk. Ta proga šiame įraše pateiksiu gan glaustą informaciją apie Jūsų teises perkant internetu, bei statistikos.
Kokias teises turi vartotojai pirkdami internetu?
Pirkdami elektroninėje erdvėje vartotojai turi tokias pačias teises kaip pirkdami įprastoje parduotuvėje, tačiau gali reikalauti ir daugiau. Taip yra, todėl, kad taip įsigyjami daiktai, kurių prieš tai nebuvo galima nuodugniai ištyrinėti. Šios teisės galioja ne tik perkant prekes internetu, bet ir įsigyjant jas iš katalogo, TV parduotuvės ar užsakant telefonu.
Kokią informaciją privalo suteikti pardavėjas perkant internetu?
Pardavėjas privalo nurodyti:
- Pardavėjo kontaktinius duomenis;
- Aiškų parduodamų prekių aprašymą;
- Galutinę kainą, įskaitant visus mokesčius;
- Apmokėjimo sąlygas;
- Prekės pristatymo kainą ir laiką;
- Informaciją apie Jūsų teises.
Prekės pristatymas
Pardavėjas užsakytas prekes privalo pristatyti per 30 dienų nuo užsakymo dienos, jeigu sutartis nenumato kitaip. Jei to padaryti neįmanoma, pardavėjas privalo apie tai informuoti vartotojus. Tuomet pirkėjai turi teisę atsisakyti prekės ir atgauti sumokėtus pinigus.
Prekės grąžinimas
Jei gauta prekė nepatinka, per 7 darbo dienas galima jos atsisakyti ir atgauti sumokėtus pinigus. (Nereikia nurodyti atsisakymo priežasčių ar mokėti baudos).
Įsigijus prekę elektroninėje parduotuvėje Lietuvoje, pardavėjas privalo gražinti pinigus per 15 dienų (pirkėjui už jų siuntimą atgal nereikia mokėti). Tačiau perkant prekes iš elektroninės parduotuvės, esančios kitoje Europos Sąjungos valstybėje – gali būti, kad teks sumokėti prekės grąžinimo išlaidas ir ilgiau laukti, kol pinigai bus grąžinti.
Pirkėjas neturi teisės persigalvoti ir atšaukti užsakymo, jei internetu perkamos tam tikras prekės, pavyzdžiui:
- maisto produktai ar gėrimai;
- bilietai į koncertą ar rezervuojamas viešbučio kambarys;
- perkama interneto aukcionuose, pvz., e-Bay;
- daiktai yra pagaminti pagal užsakymą ar pritaikyti asmeniniams poreikiams;
- laikraščiai, žurnalai ar kitų periodinių leidinių prenumerata.
- jeigu įsigyti garso, vaizdo įrašai ar programinė įranga buvo išpakuota.
Jei pardavėjas nepakankamai aiškiai informuoja apie produktą, jo kainą, pristatymo ir apmokėjimo sąlygas, prekių atsisakymo sąlygas, prekės atsisakyti galima per 3 mėnesius nuo jos gavimo.
Visuomet verta atspausdinti ir saugoti pirkinio aprašymus bei kainą, užsakymo formą, užsakymo patvirtinimą ir kt.
Kur kreiptis, jei vartotojo teisės buvo pažeistos?
- Į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, www.vartotojoteises.lt.
- Lietuvos vartotojų institutas, tel. (8 – 5) 231 07 11, www.vartotojai.lt
- Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija, tel. (8 – 5) 261 59 79, www.vartotojai.info
Daugiau informacijos apie vartotojo teises ES: http://www.ecc.lt/zinokteises/?LT=vartotojo-teises
Pabaigai šiek tiek statistikos apie pirkimą internetu:
- Per 12 mėnesių ką nors internetu įsigijo tik 7% lietuvių. Tuo tarpu net kas trečias europietis apsiperka elektroninėse parduotuvėse. Lietuvius gerokai lenkia ir artimiausi kaimynai – 24% latvių ir 22 % estų pirko internetu per dvylika mėnesių.
- Internetu dažniausiai perkama:
- kelionės ir apgyvendinimo per atostogas paslaugos (42%),
- drabužiai ir sporto prekės (41%),
- knygos, žurnalai ir mokymosi medžiaga (39%),
- buities prekės (baldai, žaislai – 35%),
- bilietai į renginius (33%),
- filmai ir muzikos įrašai (29%),
- elektroniniai prietaisai (25%),
- kompiuteriai ir programinė įranga, video žaidimai (21%).
- Pagrindinės priežastys dėl ko populiarėja pirkimas elektroninėse parduotuvėse:
- didesnis vartotojų pasitenkinimas ir įsitikinimas, kad kainos internete mažesnės. Europos Sąjungos (ES) tyrimai rodo, kad vartotojai, perkantys internetu, yra bent 10% labiau patenkinti nei pirkėjai, apsiperkantys įprastose parduotuvėse.
- didesnis pasirinkimas, galimybė palyginti skirtingas prekes, jų kokybę ir kainą.
- Kodėl lietuviai nėra linkę apsipirkti kitų šalių elektroninėse parduotuvėse? Pagrindinė kliūtis – užsienio kalba. Beveik 70% lietuvių pripažįsta, kad jie nepasirengę apsipirkti kita kalba. Daugumai nerimą kelia pateikiamos informacijos patikimumas, asmeninės informacijos saugumas ir galimybė grąžinti nepatikusias prekes.
- Perkantieji internetu dažniausiai skundžiasi dėl prekės pristatymo. Pernai 13% visų vartotojų, pirkusių elektroninėse parduotuvėse, patyrė problemų dėl prekės atvežimo – pirkinys juos pasiekė per vėlai arba iš viso nebuvo pristatytas. Tik nedidelė dalis skundų pateikta dėl to, kad pirktas daiktas nebuvo toks, kaip žadėta ar pardavėjas/paslaugų tiekėjas negrąžino pinigų.
Statistikos šaltinis: „ES vartotojų rinkų suvestinė“